Říjen 2013

Kalamári (chobotničky) na víně se šafránovou rýží

30. října 2013 v 8:30 | Čarodějka |  Ryby

Tento recept jsem vymyslela na Malorce. V obchodě měli levné a čerstvé chobotničky, čerstvou petrželku, víno a šafrán. Na pokrm jsem použila málo surovin, ale o to bylo jídlo chutnější. Cerstvě vylovené chobotničky se na jazyce jen rozplývaly.
Doba přípravy: ca 20 minut
Ingredience na 2 porce:
10-12 středních chobotniček (viz obrázek)
Mořskou sůl, mletý černý pepř
Čerstvou petrželovou nať
Trochu bílého vína
Šafrán
Lžičku olivového oleje
1 hrnek (2,5 dl) velkozrnné rýže typu aborre
Vodu
Šťáva z půlky citronu
Postup:
Rýži dejte vařit do vody v poměru 1 hrnek rýže, 1/2 hrnku bílého vína a 1 a půl hrnku vody. Přidejte sůl a šafrán a pozvolna vařte. Pokud bude rýže po vyvaření vody ještě tvrdá, tak přidejte trochu vody. Lepší je vodu přidávat postupně, než rýži rozvařit. Těsně před dokončením vaření rýže ji odstavte ze sporáku a zakrejte pokličkou.
Z chobotniček vytrhněte hlavu a odstraňte vnitřnosti (váček s černým barvivem). Vytrhněte i chrupavku. Omyjte a nakrájejte na kolečka.
Do taliře dejte trochu olivového oleje, citrónovou šťávu, pepř, sůl, nasekanou petrželku a na kolečka nakrájené chobotničky (kalamari). Nechte odstát ca 10 minut.
Pánev rozehřejte a vlijte olej s chobotničkami na pátev a zlehka orestujte - ca 40 vteřin. Poté podlejte trochou vína a až se trochu odpaří alkohol vmíchejte (30 vteřin) uvařenou rýži. Vše na pánvi pořádně promíchejte ca po dobu půl minuty.
A je hotovo.
Na taláři mám navíc i restované rybky salmonini, ale tz můžete klidně vynechat.
Dobrou chuť!

Mallorka na vlastní pěst II - Kuchařem na Mallorce

29. října 2013 v 15:29 | Čarodějka |  Cestování
Vzhledem k tomu, že jsem si tentokráte pronajala v Porto Cristu byt s vybavenou kuchyní, jsem se rozhodla si vařit sama. Nejen, že jsem tím ušetřila hodně peněz, které jsem pak použila například na zaplacení výletu lodí anebo na zaplacení tenisového trenéra.
Navíc jsem měla možnost ochutnat čerstvou zeleninu přímo z Malorky zakoupenou na trhu, kvalitní jamon iberica a jamon serano, plněné olivy ..................
Mnozí známí mi napsali, že chtějí mít na dovolené luxus a být obletování restauračním a hotelovým personálem. Na to mohu pouze odpověď, že jídlo, které jsem jedla v restauraci nebylo zdaleka tak dobré, jako to, co jsem si uvařila sama. Nehledě na to, že k večeři vypiju pouze sklenku či dvě vína a ne víc. Bohužel víno z Malorky se po sklenicích neprodává.
Součástí života v cizí zemi je i nákup potravin a pokud se člověk chce naučit něco o jiné zemi, tak by si tuto možnost neměl nechat ujít.
Pravdou je, že jsem o dovolené vynechala pokrmy časově náročné a vařila s méně surovinami než obvykle činím doma. V bytě byla již sůl, olivový olej, balsamický ocet, med, 6 l vody bez bublinek, láhev vody s bublinkama, broskvový džus, černý pepř, sladká paprika, curry a balíček sladkých sušenek. A nesmím zapomenou láhev červeného katalánského vína.
V blízkém supermarketu jsem nakoupila základní potraviny na celý týden a potom si chodila jen pro čerstvé chobotničky, ryby a zeleninu.
Tady je pár cen potravin:
Toastový chléb - celé balení - 80 centů
Rýže typ Aborre - 500 g - 1 EURO
Těstoviny/linguine - 80 centů
Mléko 1 l - 1,2 EUR
Velký svazek petželové natě - 1 EUR
3 jogurty ve skle - 1,5 EUR
Čerstvě pečená bageta - 30 centů
Balení šafránu - 4 porce - 3,70 EURO
Šafrán je kořením typickém pro Španělsko a tak jsem jej používala při vaření mých večeří. Na stromech v Porto Cristu rost červený pepř a tak jsem si trošičku nasbírala s sebou.
Tady je seznam několika chodů, které jsem na Malorce vařila: Orestované kalamari se šafránovou rýží, orestované salmonini (male červené rybky), šafránové kuře, paella, testovinz s kuřecím masem a šafránem.
K tomu jsem si každý večer dopřála sklenku či dvě výborného vína z Mallorky. Pokud na Malorku někdy zavítáte, tak vám mohu doporučit zajít si do běžného obchodu (hypermercato, Eroski) a kupte si tam láhev místního vína. Jedním z výrobců vína na Malorce je Pere Seda. Jeho vína jsou výborná a cenově přijatelná. O víně napíši jiný článek.

Mallorka podruhé - návrat zpět

8. října 2013 v 16:05 | Čarodějka |  Deník
Tak už jsem opět zpět v pracovním procesu. Dovolená na Malorce v neděli večer skončila a ze slunného ostrova jsem se vrátila do sychravého Švédska. Brrrrrrrr, hned bych se otočila a letěla zase zpět. I když život ve Švédsku má oproti Mallorce také své výhody.

Tentokráte bylo všude daleko méně turistů, což mi vyhovovalo. A také jsem zvolila ubytování v soukromí - pronajala jsem si byt. A příště udělám to stejné. Není nad klid.

Fotky stáhnu během týdne a začnu pokračování svého seriálu o Malorce na vlastní pěst. Navštívila jsem některá místa jako minule a také místa nová. A vzhledem k tomu, že je můj blog i o vaření, tak se pochlubím tím, co jsem na Malorce ve svém bytečku vařila.
Takže je o čem psát a vy se máte na co těšit.